Min bakgrund

Jag började meditera i tonåren och har genom studier i tibetansk buddhism och universitetsstudier i indologi fördjupat mig i ämnet. Jag undervisar grupper i ashtangayoga, mindfulness och meditation och är även en av grundarna till Mindfulness Appen. Min senaste bok "Att vara stilla när allt skyndar" (Bonnier Fakta) är en bok om hur man hittar stillhet, lugn och ro i sin vardag. Jag anordnar retreats i Sverige och olika delar av världen. I oktober anordnar jag tillsammans med Modern Psykologi  och Indienresor  en kultur, yoga och mindfulnessresa till Nepal!

rynefelt_aboutyoga_200401_106.jpg
Image 3.png

Att vara stilla när allt skyndar

Av Magnus Fridh | Förlag: Bonnier Fakta

Allt fler längtar bort från höga krav och det intensiva informationsflödet. Genom tre teman, Vardagen, Naturen och Meditationen, resonerar Magnus Fridh i den här boken över platser att kunna uppleva stillhet och återhämtning. Någon tillbringar tid i ett grönområde i staden, en annan lyssnar på sjörapporten när hen ska sova, en tredje lär sig att meditera och konsten att vara mer närvarande i vardagens enkla sysslor. Vi behöver egentligen inte göra några stora förändringar, men de vi gör kan få oanat stor positiv effekt. De kan leda oss bort från stress men också öka vår kreativitet, inspiration och livslust. "Att vara stilla när allt skyndar" är en bok som i sig själv inbjuder till en lugn stunds läsning, finkänsligt illustrerad i takt med textens tempo.

Image 4.png

Viloläge: mindfulness och meditation i vardagen

Av Magnus Fridh | Förlag: Bonnier Fakta

Klockan är halv tre på natten. Jag sitter på kanten av en obekväm soffa i ett sjukhusrum med armbågarna i knät och pannan vilande i ena handen. Käkarna är spända, huvudet värker. Några decimeter ifrån mig står en sjukhussäng. I sängen ligger vår yngsta dotter. Igår genomgick hon den sista i raden av planerade operationer som styrt våra liv de senaste åtta åren. Den tjugoandra? Jag minns inte riktigt. Det är mörkt i rummet och endast dioderna på morfinpumparna lyser. Allt känns som i en dimma. Hon somnar korta stunder. Vaknar. Gråter. Somnar om. Jag håller hennes hand och försöker vara stark. Jag öppnar min verktygslåda med de meditationstekniker jag lärt mig genom åren. Tar några djupa andetag och försöker få spänningarna att ge vika. Ett andetag i sänder. Inte längre fram än så. Värken i käken släpper en aning. Jag andas in, jag andas ut.

Att finna ro i stunder av stress ett barn som är sjukt, jobbet som brer ut sig, något som hänt i familjen ger oss kraft att ta hand om oss själva och varandra. Att kunna tysta den tjattrande apan i huvudet och pausa flödet av tankar; att vara här och nu, skänker oss lugn och välbehövlig vila. Viloläge visar hur vi kan gå till väga. Här varvas övningar och personliga texter med förklarande och fördjupande avsnitt.